Friday 26 December 2014

#PrayForPantaiTimur

Salam.. :)

Hujan renyai-renyai sejak awal pagi tadi.. cuaca sejuk, tak payah on air-cond.. news feed mostly pasal banjir yang melanda 6 negeri.  Paling teruk nampaknya di Kelantan, katanya banjir terburuk dalam sejarah.  Kesian kat dorang yang jadi mangsa banjir di seluruh negara.. tak dapat bayangkan betapa susah dan deritanya dorang, lagi-lagi yang terperangkap berhari-hari tanpa air bersih, letrik, makanan.. kanak-kanak, warga emas, wanita mengandung.. hospital pun dah terputus bekalan eletrik, macamana keadaan pesakit-pesakit yang bergantung harap pada bantuan mesin-mesin tu yea? Semoga Allah melindungi mereka dan mempermudahkan urusan semua yang terlibat dalam bencana tersebut..

Hati ni macam melayang balik kampung.. kampung aku terletak di persisir hulu Sg. Perak.. ada juga rumah2 penduduk yang terjejas sebab air sungai melimpah akibat pelepasan air dari Empangan Bersia dan Empangan Temengor.  Harap takde la melibatkan kehilangan nyawa dan kerosakan harta-benda yang serious.. 

Tengok fb, kampung2 lain di sepanjang aliran Sungai Perak pun semua terjejas.. hujan pun on-off lagi.. empangan2 tak mampu menampung air dan terpaksa dilepaskan.. Empangan Kenering pun lepaskan air.. banjir sepanjang aliran sungai sampai Kuala Kangsar.. 

pic credit to fb ustaz don..

"Ya Allah, Kau hentikanlah hujan, redakanlah banjir, berilah perlindungan kepada kami.. berikan kekuatan dan ketabahan untuk kami hadapi ujianMu ini.. sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang maha mengasihani.."



pic google

Tengok gambar pun rasa berdebar-debar.. memang dasyat banjir kali ni.. jumlah mangsa pun dah lebih 100,000 orang.. Ya Allah! semoga dipermudahkan segalanya.. :'(

Banjir ini musibah, mungkin ujian, mungkin juga sebagai peringatan kepada kita.. Akurlah yang bumi ini sudah terlalu tua.. 

Hmm.. disebalik dugaan besar ni, aku bangga tengok rakyat Malaysia bersatu hati bila menghadapi banjir ni, ramai-ramai pakat derma barang-barang keperluan dan wang.. merata-rata dorang anjurkan sesi pengumpulan barang nie.. so, kalau ada pakaian, kain pelikat, kain batik, telekung, sejadah, selimut, bantal, toto yang tak diguna tu bolehlah didermakan.. beli baru and derma pun boleh.. makanan macam beras, gula, biskut, mi segera etc. Selain daripada tu boleh juga derma lampin bayi/dewasa, susu bayi/kanak-kanak, botol susu, tuala wanita, toiletries, lilin etc.. apa2 jelah yang rasa2 nak diderma tu bolehlah terus hantar ke pusat2 pengumpulan yang terdekat.. yang nak derma duit, silakan.. tapi derma duit ni kena make sure agen/saluran yang betullah yea.. takut tertipu.. ada jugak orang yang ambil kesempatan buat tabung derma untuk sewa helikopter kononnya untuk pindahkan pesakit dari hospital.. yang tu terang-terang penipu ok! so be careful.. derma hanya kat saluran yang sah yea.. 

Yang takde apa-apa nak diderma boleh je kirimkan doa.. :) Yang penting tak payah nak jadi keyboard worrior sangatlah.. hentam orang sana-sini, orang sibuk pasal banjir dia tetap sibuk nak cerita politik.. sesungguhnya orang macam ni patutnya kena campak je dalam banjir tu.. so annoying!

Ok, jom pilih-pilih kain baju yang mana boleh diderma.. jangan lupa teruskan doa juga ya!

#prayforpantaitimur 
#banjir2014
#monsuntimurlaut


Love,
Bluehoney

No comments:

Post a Comment