Monday 29 December 2014

Childhood is Heaven !

Salam.. :)

Banyak gambar basi di draft.. tak sempat nak menaip.. so, sebab malam ni kesunyian tinggal berdua je dengan Azad dan Azad pun dah tido.. terasa rajin pulak nak typing.. :)
Oh, tinggal berdua je sebab hubby kerja, Ammar & Adam pi tido umah Atok.. tadi dah pi sana ajak dorang balik tapi tetap taknak balik sebab si Dafi pun tido sana.. plus Amirul, Akim & Ayuni.. syoklah main sampai merayu-rayu taknak balik.. huhu..

Teringat la zaman aku kecik2 dulu pun sama je.. suka bila tido ramai2 dengan sepupu2.. main macam2.. tapi bila malam biasanya main hantu2, main susun2 kusyen buat 'rumah'.. hehee..
siang2 main adventure, terjun sungai, mancing, sauk anak ikan, udang.. main parit cari 'gondang'.. cantas pokok pisang and pokok kopi buat pondok2.. main kawen2.. main tuju tin, tuju selipar, aci duduk, galah panjang, rounders.. lompat getah.. macam2 lagi.. childhood memang heavenlah! kalau la boleh choose tak payah besar2, kan best.. aku nak je jadi budak2 sampai bebila.. hidup ni best jer, tak payah pikir problem.. happy jer.. hurmm.. rindunya zaman kanak2! (",)

Tapi zaman sekarang, bila aku yang jadi parent, lain lak citernya.. jadi protective pulak.. jangan haraplah nak biar anak2 keluar main jauh2.. naik basikal pun depan rumah depan mata aku je.. jauh sikit kat depan tu je aku dah keluar suara tarzan panggil balik.. huhu.. tak adventure la budak2 sekarang kan.. dalam rumah main games, tengok tv jer.. keluar pun depan rumah main basikal ala kadar.. aku dulu mana ceruk parit tak terjun, mana ceruk kebun tak teroka.. cari biji getah buat main congkak.. musim hujan aku suka masuk kebun getah yang ada parit2 kecik tu kan.. sebab ada mata air keluar.. parit2 jernih.. air sejuk.. indah, nyaman.. best! pastu dalam ada pokok2 bunga kecik2 tumbuh bila musim hujan.. ala2 macam tulip.. aku pun berangan konon cam aku kat kebun tulip kat Belanda.. ececeh! hahaha.. memang best amat zaman kanak2 aku.. walaupun dok kampung, tv ada 3 channel je tu pun kelabu asap, takde toys.. tapi aku enjoy.. :)


Now anak2 'gila' kumpul lego ni.. MasyaAllah.. sosak dado den.. kalau boleh hari2 nak beli lego baru.. memang la benda tu RM3.50 - RM10 je sekor.. tapi kalau dah mintak hari2 fenin jugak nak melayan kan.. hahaha.. sehari 3 ekor.. lotih tau.. bila dah beli banyak, problemnya bila pi kedai nak beli lagi jadi lamaaaaa gila kat kedai tu, sebab dorang pun fenin jugak nak pilih.. yelah, sebab semua kot dah beli tapi tetap nak beli lagi.. benda sama, nanti aku sound "yang tu kan dah ada, beli la yang belom ada.." pastuh, terkulat2 masing2 nak selak semua kotak2 tu kat kedai nak cari yang belum ada.. padahal yang belum ada kat rumah just yang character gegirl2 je.. suh beli yang tu taknak pulak.. "mama tu girl punya la.." hoih! nyampah tau nak tunggu lama2 semata nak pilih lego.. papa depa la rajin melayan.. aku kadang blah pi tengok benda2 lain.. tengok makeup ke, baju ke, senduk ke.. lagi best tau! mihmih..





Tu sebahagian je, ada lagi yang aku tak snap.. tak kira lagi yang dah tercabut kaki tangan 'arwah' dah.. tapi benda ni kalau susun elok2 dalam frame cantik tau.. aku tengok kat kedai buat camtuh sempoi jugak.. tapi anak2 mesti tak bagi boh dalam frame, sebab dorang hari2 main, siap buat dialog lagi.. kekadang lawak jugak aku dengar.. hahaha.. dorang ni punya suka siap buat komik.. lawak tau.. nanti aku nak snap komik yang dorang buat tu tepek kat blog ni.. hehee..
Mm.. so nanti kalau dorang dah tak main benda ni aku nak frame la.. cool je.. tapi tulah bila dorang dah tak main tu haruslah dorang ada new interest pulak.. lepas ni nak kumpul apa pulak la kan.. sebelum ni beli bdaman ke apa ntah.. sampai berpuluh2 ekor jugak.. sebelum tu yang bola2 kecik campak jadi robot tu.. berpuluh2 ekor jugak.. eh, hobi bebudak sekarang memang guna duit kan.. aku dulu lekkk je, mintak duit 20sen pun kadang2 je bila ada orang jual aiskrim datang.. lain2 semua tak guna duit pun, main semua guna apa yang ada di sekeliling je.. kumpul getah, sambung2 buat main lompat getah, cari tin buat main tuju tin.. takde tin tuju selipar.. takde bola renyuk kertas ikat dengan getah jadi bola.. huhuuu.. 

Aazad & Syira ngaji dengan Tokwan.. :)
My clever boy.. anjer mama..
Tapi tulah, Saidina Ali pun dah pesan..

 "Didiklah anak-anak kamu mengikut zaman mereka, bukan zaman kamu dilahirkan"

So tak boleh la nak paksa dorang ikut cara aku membesar dulu kan.. zaman dah berubah, kenalah ikut zaman.. dah zaman dorang ni memang zaman IT, kecik2 dah pandai pegang ipad, pegang fon, main youtube etc.. tapi sebagai parent kita kena control and monitor la.. like aku buat syarat kalau nak beli lego kena hafal sifir dulu.. kalau nak main basikal kena solat dulu.. blabla..
tak semua kehendak anak2 parents kena ikut.. tengok jugaklah mana yang ok, proceed.. mana yang tak ok tetap kena reject.. aku garang dan tegas untuk kebaikan dorang.. maybe now dorang menyampah kot.. mesti dorang lagi suka papa sebab papa rajin layan belikan toys.. haha.. tapi percayalah mana ada parents yang nak rosakkan anak2 sendiri.. mesti semua nak yang terbaik untuk anak2.. mesti nak anak2 berjaya di dunia dan akhirat kan..

Ammar & Adam.. jantung & hati mama..

Apa pun, aku cuba menjadi ibu yang baik setiap hari.. taknak garang2 tapi tetap garang.. hahaha.. eh, ingat senang ke nak besarkan 3 orang hero? susah tau.. :B
Semoga anak2 mama membesar menjadi insan dan hamba Allah yang berjaya di dunia dan akhirat.. Amin ya robbal 'alamin..


:: keep #prayformalaysia #prayforfloodvictims #prayforgaza #prayforallmuslims #prayformh370&mh17 #prayforqz8501 ::

Love,
Bluehoney

No comments:

Post a Comment