Saturday 5 July 2014

RESEPI KUIH CARA MANIS

Ni 4th day of ramadhan.. buat kuih chara dengan my mom.  Ceii.. eja 'chara' nak bagi nampak cam ejaan melayu dolu-dolu, sesuai la dengan kuih ni kan kuih tradisional.. hihi.. Lama gilers tak buat kuih ni walopun kuih chara ni terkategori dalam kuih peberet ai ollss.. lama gilers tak gilers since ai ollss kawen memang tak penah buat sendirilah.. alasan, tak reti, takde acuan, takde masa.. blabla.. 1001 alasanss.. cakap jer la kau femalas, kan senang! +_____+

Ropa-ropanya senang amat buat kuih nih! Dulu masa aku anak dara sunti kan, bila my mom buat kuih chara nie, aku hanya tolong tuang dalam acuan jer, bab-bab penyediaan bancuhan tuh memang aku tak amik port.. haha.. yang aku suka tuang dalam acuan.. kuih yang dah siap masak lagi aku suka.. tinggal ngappp jer! memang dasarrrrrr....!


Nie acuan.. eh! orang panggil acuan ker loyang eh? 
Tak kisah la acuan ke loyang.. tapi benda ni tersimpan 'sentimental value'.. 
Nie peninggalan arwah nendaku, Tok Lat.. antara barang kesayangan nie.. loyang ni akan bergerak antara 2 rumah, rumah my mom dengan rumah makcik aku yang terletak sekangkang beruk dari rumah mak aku.. mean sape nak guna ambik la.. huhu.. 

Al-fatihah untuk arwah Tok Lat yang amat aku kasihi.. dah lebih 20 tahun arwah pergi meninggalkan aku, hanya doa dan kiriman surah-surah al-quran dapat aku titipkan buat nendaku tersayang.  Rindu sentiasa bertamu di hati.. semoga dapatlah bertemu lagi di syurga abadi.. 


Yang nie pulak my mom punya.. bentuk daun kot.. yang tadi bentuk bunga.. :)
Guna 2 acuan, cepat sikit.. kalau guna 1 jer.. jenuh nak siapkan.. ni pun aku cakap kat mak suh beli lagi 2 acuan.. nak lagi cepat kan.. tau la aku kan suka laju-laju.. heheee.. kan time is gold, jangan membazir waktu.. cepat siap boleh buat benda lain pulak kan.. :)
Eh, but why suh mak beli? beli la sendiri! hahaha.. bukan apa, nak ada sentimental value.. :)



So, nie la hasilnya.. banyak okey.. mak bancuh almost 1 kg kots tepung.. saje buat banyak nak bagi kat sedara-mara dekat2 umah jugak.. baru la feel bulan puasa.. cam dolu-dolu kan, buat sejenis kuih.. then hantar la kat umah jiran-jiran.. nanti jiran-jiran balas balik.. so dapat la berbuka dengan berjenis-jenis kuih.. best kan.. tapi tu la, tradisi tuh makin lama makin dilupakan.. kalau tak lupa pon, nak berbalas juadah jadah apenyer.. memasing pon semua angkut dari bazar ramadhan! heheee..

Okay, nak abadikan resepi kuih chara kat belog laa.. 
mane tau sok-sok nak buat sendiri.. kan.. kan.. :p


RESEPI KUIH CHARA MANIS

Bahannye..
1/2 kg tepung gandum
1 kotak santan cap ayam
(mak aku guna santan original, aku jer femalasss.. nak cepat ajer!)
1 bijik telo ayam
Secubit garam
Pewarna ~ hijau
(kalau rajin blend daun pandan, tapis amik air dia.. dapat kaler hijau & kuih pon wangiiiii jer bau pandan, tapi tu orang dolu2 la, depa rajin.. aku memang taklaaa...)
Air kosong secukupnye
Gula pasir/gula halus pon boleh
Sedikit minyak masak

Chara-chara membuatnya..
1.  Boh tepung, santan, telo ayam, garam, pewarna & air dalam blender.. blend sampai jadi bancuhan.  Agak-agak takmo terlalu pekat atau terlalu cair.. pandai-pandai la adjust.. :)
2.  Panaskan acuan.  Guna api sederhana jer sepanjang masa.. 
3.  Sapu acuan dengan sedikit minyak masak.. make sure acuan cukup panas, tuang bancuhan tepung ke dalam acuan.
4.  Masukkan secubit gula ke dalam setiap acuan kuih tadi.. tutup acuan.
5.  Lebih kurang 3-5 minit, dah boleh keluarkan dari acuan.. cungkil la dengan pisau ujung kecik, and cedok guna sudu.. pandai2 la nak kuarkan..
6.  Biar kejap.. then boleh la tangkup2kan kuih tu dengan pasangan dia.. 

Ropa-ropanya anak-anak aku sukeeeee sangat dengan kuih chara nie.  Kesian sebab mak dorang tak pernah buat bagi dorang makan.. sekali rasa, terus Adam cakap "sedapnyeee kuih ni, nanti mama buat lagi selalu-selalu tau!" okey, baiklah anak.. mama akan gigih buat lagi nanti yea..
Ammar & Adam pun menyibuk kat dapur nak tolong tuang dalam acuan la, nak bubuh gula la.. seronok dorang.. pastu cakap tak tahan nak puasa dah, sebab bau kuih tu sedapppp sgt.. hahaha

No comments:

Post a Comment