Wednesday 2 July 2014

Cerita Puasa Anak-anak 2014 ~ Episod 1

Malam ke-4 umat Islam bertarawih mengimarahkan bulan yang lebih baik dari seribu bulan.  Alhamdulillah, masih lagi dipinjamkan nyawa pada jasad kita, semoga ini bukan ramadhan terakhir..

Nak cerita kisah anak2.. So far putera2 kesayanganku yang berdua tu masih lagi bertahan puasa.. walaupon letih mak incik nak bagi motivasi secara lisan juga secara ganjaran.. adoiiiilaa anak.. first day ritu kan ahad, dorg kat rumah.. masuk pukul 3 petang masing-masing dah melepekkkk jeee.. mulut asyik tanye "maa.. lama lagi ke? bpe jam lagi nie.? laparlaaahhhh.. nak minum laah.." ulang2 ayat2 tu jer, sampai mak incik pulak yang rase tercabar keimanan dan kesabaran.. arghhh!

Hari ke-2 Isnin, dorang sekolah.. aku gi jemput kat sekolah.. masuk keta jer terus..
Adam: Mama, jom singgah kedai, nak beli air laa..
adehhh.. semput mak incik.  hahaha.. kenelah ingatkan yang kan tengah puasa mane ley minum.. dan bagi ceramah motivasi blablabla..

Tapi si Ammar okey je, dia steady je.. balik rest jup.. mandi, siap2 pakai baju sekolah agama, solat zohor & terus gi sekolah.  Si adik je la yang agak merengek2 dan buat pergerakan slowmotion je.. 
Aku hantar gi sekolah, jumpa ustazah sebab nak tanye waktu balik.. oh! seperti yang dijangka, memang dorang balik awal sempena ramadhan nie.. pukul 5 petang.. mean kelas cuma 2 jam je.. oklah, at least boleh selamatkan 2 jam puasa tanpa merengek2.. tapi bila balik je umah, mulalah aku tensi, setiap 5 minit si Adam tanye "Ma, lambat lagi ke?" adeiiii... sabo je mak kau nih!

Oh, masa jumpe ustazah tu, beliau terus bagi report card Si Adam.. 


Bila tengok banyak A, tenteram la jiwa aku.. sebab anak2 banyak tercicir masa proses tukar sekolah arituh.. aku cuak takuk dorg tak boleh catch-up silibus yang dah tertinggal.. so result macam ni pun aku dah bersyukur sangat2 pada Allah.  Doaku sepanjang masa, semoga anak-anak aku sentiasa dilindungi Allah, berjaya dan cemerlang di dunia dan akhirat.. amin ya robbal a'lamin.. 

Tengok tang 'kebersihan' & 'kelakuan' tuh.. dapat B.. aku tanye Adam kenape dapat B?
Dia sengeh2 jawab, "sebab kuku adik selalu panjang.." haaa.. kan dah kena.. maafkan bondamu selalu lupe nak potong kukumu.. hahahaha..
okey, tu kelakuan dapat B jugak, kenape?
"adik suke borak dalam kelas.." slumber jawab gituh.. adehhh..

Ammar punyer report card belum dapat lagi pulak.. maybe esok lusa kots..

Aku panjatkan syukur jugak sebab semalam (Isnin), Ammar & Adam dah dapat tukar ke kelas terbaik ~ kelas Yakin.  Ni pun aku cuak ritu masa tukar sekolah baru ni, dorang dimasukkan dalam kelas terakhir.  Alasan cikgu tu sebab files dorg dari sekolah lama tak diupdate, sekarang kan dorang guna evidens2 segala.. so benda2 tuh maybe cikgu kat sekolah lama tak masuk dalam files.  So, sampai sekolah baru cikgu sini takleh nak refer.  Cikgu tanya aku kat sekolah lama bebudak ni dok kelas mana? Aku cakap la dorang dok kelas terbaik, tapi jawapan tu tak laku okeyy.. haha! tetaplah dorang kene campak ke kelas tercorot.. aku redha.. Ni bila ritu kan dah exam, so cikgu puas hati lah kots, dapat la dorang masuk kelas terbaik semula kat sekolah baru.  Alhamdulillah.. semoga anak-anak lebih rajin belajar lepas nih.  Tak larat mak incik nak kuar suara tarzan setiap hari! 


 ~3rd Day ~
Tetaplah jua mereka menguji kesabaran bonda.. Balik je sekolah tengahari tadi, terus buat muka toya masing2.  Lembik & slowmo jer.. buat ayat kesian tak larat dah.. nak minum, lapar.. suh mandi masing2 buat2 pejam mata.. okey, aku biarkan je.. dah 230pm still terbaring tak mandi, ehhh.. nak sekolah ke tak bebudak nih?

Dengan pujuk rayu ajak mandi.. Adam siap nangis2 tak larat nak gi sekolah petang katanya.. aku siap pimpin tangan ke bilik air.  Tak cukup dengan itu, suh mama mandikan pulak.. hamboiiii.. kemain korang ye!  Demi taknak mengeruhkan keadaan, terpaksalah aku mengalah, mandikan la depa berdua tuh.. dah tu, pakai baju sekolah pun nak mama tolong pakaikan.. ambik kesempatan to the max nampak! Takper, mama kasi chance.. Ammar ok sikit, sebab dah darjah 3 & dah pernah puasa sejak darjah 1.  Adam la yang ya ampunnn.. aku siap pujuk nak belikan menan ok.. and cakap sehari puasa mama bagi singgit! haha.. mata duitan okey.. terus cakap "okey, tu upah puasa tau, duit raya mama bagi yang lain tauuuuu mama!" yolah anakkkk... fenin mak kau tau tak.. haha

Yang si kecik Aazad pulak, dah tak puasa, aku nak bagi makan bukan main susah.  Dia siap cakap "Atad pose, nonono mamam.. minum susu jer boleh, mama jangan suyuh Atad mamam okey.." sudahnyer memang dia tak makan, aku paksa2 dapatlah makan koko krunch tu pun sebab dengan susu kan so kira 'tak batal' la pose dia tuh.. hahaha.. 

On the way gi sekolah agama singgah beli menan.. tapi hari ni jer tau! Mama kasi chance sebab result exam korang ok and dapat naik kelas no. 1
Sib bek dorang mintak menan lego yang kecik2 tu jer.. RM3.50 jer.. selamat mak incik! Selalunyer papa dorang yang rajin layan belikan menan2 nih sumer.. 

Balik sekolah petang tadi... terus jadi gini..  


Tak sempat tukar baju, beg pun campak tepi tuh jer.. terus excited pasang lego tuh.. 
tapi memang bukan hari ni jer macam tuh, hari-hari okey aku jadi tarzan.. suh tukar baju, suh mandi, suh letak beg, letak kasut, stokin elok-elok.. nak suh mandi pun kuar suara petir jugak baru gerak.. masuk bilik air bergelak ketawa pulak dalam tuh, main air, shampoo lantai la, sabun dinding la.. adoii.. mak kau kene cop duitlah buat beli shower gel & shampoo gini gayenyer.. 
Memang boys perangai gituh ke?  Ke anak aku jer..? hahahaha..


Ni la kegilaan dorang sekarang.. ni sebahagian je dari koleksi.. banyak lagi okey.. 
rm3.50 x 100 ketul benda nih = boleh beli henbeg mama kots?

Ritu musim collect menan ape ntah yang ade guli-guli tuh.. lagi teruk, seketoi berbelas ringgits.. beli berketoi-ketoi nak kene cukup set, dah tuh ade accessories bagai.. aku peratiiii jer bapak dorang melayan putera-putera dia.. sok-sok papa korang tua jangan pulak korang malas layan papa korang yer nak..

Okey, ni baru cerita 3 hari puasa.. nak jejak 13 hari? 30 hari? ohemgeeee.. haruslah aku tertelan2 ailio menahan sabar dengan karenah korang anak-anakku! Semoga bonda korang ni terus beristiqamah menahan sabar.. amin.

No comments:

Post a Comment