Thursday 3 July 2014

Acara Mata Merah Berjemaah

Entry terperam.. Marilah kita siapkan..

Episod sakit mata ni bermula dengan Adam, lepas kes kene tumbuk tu kan.. memang doktor cakap sebab mata dia tu ade luka sikit and ade infection, kuman tu memang boleh berjangkit.. oh no! nonono! Walaupun dah ambil langkah-langkah prevention untuk elakkan jangkitan, tp tetaplah jugak terlepas kuman-kuman tuh.. 

Memula terjangkit ialah Ammar, mata kanan.. tapi sekejap je dalam 2 hari je dah recover.  Then, Aazad pulak kene, mata kiri, pon kejap je dalam 2-3 hari je dah baik.  Alhamdulillah, syukur sangat dorang tak teruk, just merah sikit je.


Aazad demam gak 1 malam siap muntah.  Syukur esoknye dah sihat.


Kemudian..

 Lepas balik dari HRPB malam minggu tu, mata aku dah start rasa gatal-gatal.. sedap toi aku tenyeh-tenyeh garu-garu.. rasa best bila garu-garu tu.. ye, memang bestlah sangatlah kan, masuk hari Selasa terus merah mata kananku.. malam tu tido cam tak selesa, aku agak bangun pagi nanti mesti melekat mata aku.. and yes, memang tepat sekali, and the worst part was mata kiri pun terjangkit merah jugak! adeiiii.. bermulalah episod pilu.. hazab okey, aku bersyukur sangat Ammar & Aazad kene tak seteruk aku. 

Mata berair-air, jadi blur sebab lendir tu melitupi mata kiri kanan.. sangat tak selesa.  Dahtu bila tunduk memang sakit giler, cam nak jatuh bijik mata! Memang tersiksa rasa, first time kot aku kene sakit mata yang teruk sampai seminggu..


Ni lah keadaan mata mak incik, ni pun cover-cover, lap-lap dulu lendir sebelom snap gambar nie.. 
kalau tak memang lagi teruk, comot giler.. hahaha..
Masa aku kene ni, berjemaah dengan Akim, adik bongsu aku & abah.. then anak buah aku, Shira pun kene, then terjangkit la seisi rumah dia, adik aku Idin, my SIL Siti & mak dia pon kene.  Kira complete seisi rumah.  Yang terlast kene was my mom, so complete jugak seisi rumah! Memang dasat wa cakap lu! hahaha.. takmo dah sakit mata lepas ni! hazab giler..


Ni ubat aku dapat dari Unit Kecemasan.. pil tuh panadol & ubat tahan gatal kots.  Tube tu gel letak kat mata bila nak tido malam jer.  Botol comel tu eyedrop macam eyemo, tapi yang tu berubat.. kene simpan dalam fridge, best jer bila titis rasa sejukkkk jer dalam mata.. 
tapi pahitttttt jer kat tekak! bluwekkkk.. kene cepat-cepat minum air untuk flush rasa pahit tuh..

Adik aku Akim pon dapat set ubat yang sama, kitorang gi sepital malam rabu tuh bersama-sama ditemani bondaku yang tersayang.. last-last bila abah & mak pon kene, kita guna jer ubat-ubat tu bersama-sama.  Adam gi HRPB ritu pon dapat the same tube & eyedrop jugekk..

Memang tak best bila sakit, tapi bila ingat sakit tu ujian dari Allah, sakit juga menghapus dosa.. so redha dan sabarlah mengharunginya..

Ni mata dah okey, tapi sesekali tetap rasa gatal.. dan sungguh sedap ditenyeh-tenyeh..
Tak elok kan tenyeh-tenyeh mata.. so, mulai sekarang jika mata gatal kita guna eyemo dan belai-belai manje je.. dulu tak reti nak eyemo2.. sekarang tidak lagi! Best pulak guna eyemo, anak-anak pun suke, Aazad lagi la.. kejap2 nak eyemo kejap2 nak eyemo.. over tau! hahaha..

No comments:

Post a Comment