Tuesday 25 November 2014

SI CANTIK DARI LAMAN BONDA ~ PART 2


Hola.. :)

Lagi kisah si cantik dari laman bondaku.. yelah sebab sekarang aku kat kampung kan, so citer laman bonda laa.. nanti giliran laman sendiri pulak yew.. mihmih..

Alkisah pasal Ros Jepun pulak.. aku panggil Bunga Pukul 10 jer.. tetiba bunga ni jadi glamour dan nama pun depa tukar.. macam orang jugakla, bila dah glamour nama harusss tukar..  eh, ke memang nama dia Ros Jepun sejak azali tapi aku je yang taktau.. mihmih.. 

Seingat aku minat terhadap Bunga Pukul 10 a.k.a Japanese Rose ni bermula since aku di sekolah rendah lagi.. Masa tu arwah Tok Lat aku yang suka tanam pokok ni.. syoknya Ros Jepun ni senang ditanam dan dijaga.. :)

Tetiba sekarang jadi musim rakyat Malaysia dok gila tanam pokok ni.. kat fb siap ada group.. aku pun join sekaki.. tengok ada macam-macam jenis dan warna koleksi dorang.. vavava.. teruja nak tambah koleksi jugak.. kat group tu siap ada urusniaga keratan batang jugak tau.. dasyat jugak ye.. hati ni melonjak jugak rasa nak beli warna-warna baru.. dulu-dulu main mintak-mintak je kat jiran-jiran, sekarang pokok ni pun jadi duit uols.. jangan taktau.. :D

Since tengah musim kan, aku pun nak jugaklah up entry koleksi Ros Jepun dari laman mak aku.. tapi semua ditanam atas tanah/pasu je.. sekarang trend pasu gantung kan.. jurai-jurai dengan bunga colourful.. memang wow! =B

Let's cuci mata.. 








Best jer tengok dia berkembang.. seriously, jadi tenang tengok keindahan bunga-bunga comel ni.. :D


Let's kongsi cara-cara tanam dan jaga RJ nie.. ni cara akulah, ada juga orang tanam guna biji benih.. tapi aku guna keratan batang je.. lebih mudah dan cepat nampak hasil.. oh, nak cepat aje.. :p
  1. Sediakan tanah, kalau dok kampung kan.. ambil je tanah tempat kita bakar sampah tu.. tanah tu subur, sesuai buat tanam2.. orang bandar kenalah beli tanah dari nursery / giant / tesco etc.. :B
  2. Masukkan tanah dalam pasu / bekas / tayar buruk .. atau boleh je tanam terus atas tanah..
  3. Siram tanah tu, then boleh la cucuk2 keratan batang RJ.. 
  4. Make sure dia kena cahaya matahari.. RJ akan berbunga lebat kalau kena direct sunlight..
  5. Siramlah sehari sekali dalam seminggu dua lepas semai tu.. then bila dah tumbuh membiak, kalau malas 2-3 kali sehari pun boleh.. RJ ni takde hal punya.. tapi kalau musim kemarau tu kena jugalah siram.. kesian dia dahaga.. mihmih..
  6. Make sure air tak bertakung, sebab batang dia boleh membusuk dan mati kalau terlebih air..
  7. Bolehla bagi baja kalau ada.. tapi sepanjang aku berkecimpung dalam arena penanaman RJ ni, memang tak penah bubuh baja pun.. siram air basuh ikan ke, air beras pun dah ok dah.. 
  8. Kadang-kadang pokok mungkin akan terkena serangan haiwan perosak / penyakit like siput, belalang, bena (putih2 kat batang).. guna je aerosol spray water based (H2O) to get rid of those haiwan.. 
Okey, jom meriahkan laman kita dengan Rose Jepun.. Happy Gardening! :D


No comments:

Post a Comment